Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Hot Topic (Meer dan 10 Reacties) SSP (Gelezen 12.768 keer)
A_E_Mollema
Ex Lid


SSP
28.10.2006 om 15:08:17
Post gereedschap
Hallo mijn naam is Auke 
Ik ben al jaren in het bezitvan tweedelen van  Treinen en transistors  van  S.A.H. van Meekeren  hier heeft men het nog over  VRS en SSP
De prints  heb ik ge kopieerd uit het boek en zelf gemaakt zelf gemaakt en de onderdelen gekocht in de Electronica zaak Mijn vraag gaat over de SSP 
Als een trein lang stopt loopt de spanning van de Elco C 220pF hoog op en dan duurt het erg lang als het stop signaal verbroken is dat de lok weer gaat rijden weet iemand hier een oplossing voor?
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: SSP
Reageer #1 - 28.10.2006 om 21:34:21
Post gereedschap
Hallo Auke,
Ik moet het boek waar jij over spreekt zelf nog ergens hebben liggen, maar weet niet meer waar. Ik zal morgen proberen het te vinden en kijken of ik een antwoord weet.
Voor nu: Is er een weerstand gemonteerd parallel aan de ELCO die jij beschrijft. Deze zou je dan eventueel een andere waarde kunnen geven als er geen potmeter in het circuit opgenomen is. Een beter antwoord kan ik op dit moment niet geven.
Ik vermoed dat de SSS of de SRS een vervanging van de door jou beschreven print is.
 
Ook bij de huidige SSS is het zo dat het wat langer duurt eer een lok weer optrekt naarmate de SSS langer afgestopt en bezet is geweest. De Elco ontlaadt dan volledig en zal ook een langere oplaadtijd nodig hebben voor de spanning naar de baan weer voldoende is om de lok in beweging te krijgen.
 
Stuur mij anders via e-mail een scan van het schema en dan kan ik even kijken of ik het antwoord kan geven
 
Met vriendelijke groet, Schipper
[quote author=A_E_Mollema link=1162040897/0#0 date=1162040897]Hallo mijn naam is Auke 
Ik ben al jaren in het bezitvan tweedelen van  Treinen en transistors  van  S.A.H. van Meekeren  hier heeft men het nog over  VRS en SSP
De prints  heb ik ge kopieerd uit het boek en zelf gemaakt zelf gemaakt en de onderdelen gekocht in de Electronica zaak Mijn vraag gaat over de SSP 
Als een trein lang stopt loopt de spanning van de Elco C 220pF hoog op en dan duurt het erg lang als het stop signaal verbroken is dat de lok weer gaat rijden weet iemand hier een oplossing voor?[/quote]
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: SSP
Reageer #2 - 30.10.2006 om 16:59:26
Post gereedschap
Hallo Auke,
 
Probeer eens een 10K weerstand te solderen parallel aan de bestaande R10 van 10K
In de huidige SSS zit hier ergens een potmeter om de startsnelheid te regelen.
 
Als dit averechts werkt dan een 10K in serie met R10 of een 22K weerstand nemen.
Daarna kun jeuitzoeken op welke waarde je moet gaan zitten.
 
Groet, Schipper
 
 
 
A E Mollema schreef op 28.10.2006 om 15:08:17:
Hallo mijn naam is Auke 
Ik ben al jaren in het bezitvan tweedelen van  Treinen en transistors  van  S.A.H. van Meekeren  hier heeft men het nog over  VRS en SSP
De prints  heb ik ge kopieerd uit het boek en zelf gemaakt zelf gemaakt en de onderdelen gekocht in de Electronica zaak Mijn vraag gaat over de SSP 
Als een trein lang stopt loopt de spanning van de Elco C 220pF hoog op en dan duurt het erg lang als het stop signaal verbroken is dat de lok weer gaat rijden weet iemand hier een oplossing voor?

  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: SSP
Reageer #3 - 30.10.2006 om 21:06:13
Post gereedschap
Hallo Auke,
Ik zou dan toch even proberen R10 te veranderen, dat is aan de andere kant van de balans en heeft mogelijk een beter effect. Allicht het proberen waard.
 
Groet, Schipper
 
A E Mollema schreef op 30.10.2006 om 20:53:57:
Bedankt voor de reactie ik ben al bezig geweest met andere waarde voor R 13 maar dit gaf niet het gewenste resultaat  het berijk van de potmeter  r12 werd daardoor kleiner

  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: SSP
Reageer #4 - 16.11.2006 om 19:46:00
Post gereedschap
Hallo Auke,
Mooi dat je alsnog enig resultaat bereikt hebt.
Ikzelf heb geen SSP-print in huis en kan hier dan ook niet mee experimenteren. Ik heb alleen SRS-, SSS- en STP-printen en kan daar iets meer over zeggen door opgedane ervaringen.
Maar het belangrijkste is dat je een verbetering hebt bewerkstelligd. Heb je naast deze printen ook nieuwe printen in gebruik en zo ja, hoe reageren ze op elkaar.
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: SSP
Reageer #5 - 17.11.2006 om 10:06:12
Post gereedschap
Hallo Auke,
 
Voor zover ik kan nagaan zijn de aansluitingen voor wat betreft de voedingen gelijk.
Eventueel zou je de nieuwe printen voor je station op een apart achterbord moeten zetten. Maar ik denk niet dat dit nodig is.
De +12V= (elektronica voeding) zit op het buitenste kontaktpunt en de (-) aan de andere zijde op het buitenste kontaktpunt van de slots voor de printen. 
De V- ingang voor de rijspanning zit direkt naast de +12V= elektronica voeding.
De overige aansluitingen op het achterbord wisselen, maar dat zal net zo zijn bij de printen die je reeds gebruikt.
Het aanwezigheids-signaal wat jij uit jouw printen krijgt is ook +12V= (afgevlakt) en gelijk aan het signaal opgewekt door de printen van het nieuwe systeem.
Mocht je nieuwe printen gaan gebruiken en deze eventueel op een apart achterbord zetten, vergeet dan niet ALLE (-) MIN-aansluitingen van de achterborden aan elkaar te koppelen. Het is essentieel binnen het systeem dat alle (-) aansluitingen van de baanvoeding/rijspanning, de +12V=  elektronica voeding en de eventueel gescheiden wisselaansturing met elkaar verbonden zijn.
 
Succes, Schipper
 
A E Mollema schreef op 17.11.2006 om 00:11:36:
Nee nog niet maar ik heb wel interesse in de prints voor een station zijn met een vast stoppunt
  Nog een vraagje  zijn de aansluitingen wat betreft voedingen etc op de zelfde punten aangesloten?
Gr Auke

« Laatste Wijziging: 04.02.2007 om 12:13:01 van Schipper »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
wim
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 3
Sloot zich aan bij: 25.12.2006
Re: SSP
Reageer #6 - 25.12.2006 om 16:23:25
Post gereedschap
Ik zie dat jullie het nog over het "oude" systeem van blokbeveiliging praten. ik heb nog in een doos de volgende printen liggen, waar ik niets meer mee doe. Misschien kan ik iemand er hier een plezier mee doen. Het betreft hier 10x STP , 9x SEN en een tweetal PSU. Laat maar weten of iemand er iets aan heeft.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: SSP
Reageer #7 - 26.12.2006 om 12:44:38
Post gereedschap
Hallo Wim,
Gebruik je nu de nieuwe generatie printen van het systeem van Meekeren? 
De SEN-printen zijn best goed te gebruiken in combinatie met de huidige printen van het systeem.
De andere 2 types zijn inderdaad meer bruikbaar voor hen die nog met de oude printen hun baan besturen.
Groet, Schipper
 
wim schreef op 25.12.2006 om 16:23:25:
Ik zie dat jullie het nog over het "oude" systeem van blokbeveiliging praten. ik heb nog in een doos de volgende printen liggen, waar ik niets meer mee doe. Misschien kan ik iemand er hier een plezier mee doen. Het betreft hier 10x STP , 9x SEN en een tweetal PSU. Laat maar weten of iemand er iets aan heeft.

  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
wim
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 3
Sloot zich aan bij: 25.12.2006
Re: SSP
Reageer #8 - 26.12.2006 om 15:25:45
Post gereedschap
Ik gebruik op dit moment alleen de nieuwe printen maar ben de baan nog aan het opbouwen.
Deze oude printen gebruik ik niet .
Misschien kan ik iemand er een plezier mee doen.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: SSP
Reageer #9 - 26.12.2006 om 17:11:34
Post gereedschap
Hallo Wim,
Als je een baan in aanbouw hebt en met de nieuwe printen aan de gang gaat kun je zeker de SEN-printen goed gebruiken op plaatsen waar het nodig is extra signalen met de SEN-en op te wekken. Zeker als de baanbesturing wat gecompliceerder wordt zul je al snel zien dat de SEN een handig hulpmiddel is.
Indien gewenst kan ik je hier genoeg tips over geven.
Groet, Schipper
 
wim schreef op 26.12.2006 om 15:25:45:
Ik gebruik op dit moment alleen de nieuwe printen maar ben de baan nog aan het opbouwen.
Deze oude printen gebruik ik niet .
Misschien kan ik iemand er een plezier mee doen.

  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
wim
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 3
Sloot zich aan bij: 25.12.2006
Re: SSP
Reageer #10 - 26.12.2006 om 20:39:48
Post gereedschap
Beste Schipper,
 
Bedankt voor het aanbod. Gezien de feestdagen kom ik daar later op terug.
 
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint