Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic Vraag lengte blok. (Gelezen 4.177 keer)
corgroenendijk
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 28
Sloot zich aan bij: 14.10.2006
Vraag lengte blok.
14.10.2006 om 23:04:22
Post gereedschap
Goedendag heer Schipper,
 
Ik heb gelezen dat u met max. 2,10 mtr treinen kan rijden.
Daar ik ook met het systeem van Mectronics wil gaan werken en een nieuwe baan aan het ontwerpen ben (veel zweten) ben ik benieuwt hoe lang de blokken dan moeten zijn zodat ik dat in mijn planning mee kan nemen. De bedoeling is dat ik ook met treinen ga rijden van 2 mtr lang in HO.
 
Groetjes Cor (nieuwlid)
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Vraag lengte blok.
Reageer #1 - 15.10.2006 om 12:56:43
Post gereedschap
Hallo Cor,
 
De lengte van de baanvakken hangt een beetje af van de situatie op de baan.
Ik heb op enkele plaatsen stops met een lengte van een halve meter waar de lok in stopt en de rest van de trein staat dan nog gewoon in het voorgaande blok.
(Op mijn baan worden loks, rijtuigverlichting en sluitlichten van stroom voorzien vanuit de lok en/of het eerste rijtuig/wagon)
 
Het belangrijkste is, dat de plaats waar de te stoppen lok tot stilstand komt (of dit nu een korte stop is door SRS-, of een langere remweg door SSS-aansturing maakt niet uit) op voldoende/gewenste afstand van de laatste wagon van de voorliggende langste trein.
 
Mocht je in de buurt van Heerhugowaard komen ben je altijd welkom om eens te kijken.
 
Als je bij het plannen van de baan gebruik maakt van WIN-7.0 kun je mij je baanplan toesturen en wil ik ook wel even kijken of ik wat aanwijzingen betreffende de mogelijkheden met het systeem van Mecktronics kan geven.
 
Een baan schema in ExpressSCH is ook goed.
 
In ieder geval succes met het ontwerpen. 
 
Groet, Schipper
 
corgroenendijk schreef op 14.10.2006 om 23:04:22:
Goedendag heer Schipper,
 
Ik heb gelezen dat u met max. 2,10 mtr treinen kan rijden.
Daar ik ook met het systeem van Mectronics wil gaan werken en een nieuwe baan aan het ontwerpen ben (veel zweten) ben ik benieuwt hoe lang de blokken dan moeten zijn zodat ik dat in mijn planning mee kan nemen. De bedoeling is dat ik ook met treinen ga rijden van 2 mtr lang in HO.
 
Groetjes Cor (nieuwlid)

« Laatste Wijziging: 09.03.2007 om 23:24:42 van Schipper »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Vraag lengte blok.
Reageer #2 - 31.01.2007 om 11:41:44
Post gereedschap
Hallo Cor,
 
Lastige vraag. Ik heb blokken van 3,5 meter en de treinen remmen heel langzaam af. Sommige treinen zijn langer en die houden dan twee blokken bezet.
Hoelang een trein is of een blok is maakt met dit systeem eigenlijk niet uit, mits je de laatste wagon van een trein met weerstand wielen laat rijden of een sluitverlichting. Als de hele trein nog niet in hetzelfde blok is dan detecteerd het vorige blok dan een stroomopnemer en houdt het blok daarvoor onveilig. Dus dan houdt een trein twee blokken onveilig. Zodra de wagon met weerstand wielen of de wagon met sluitverlichting uit het blok rijdt, is het blok ervoor weer veilg.
Een beetje weerstan lak op de wielen helpt ook. Het gaat erom, dat de aanwezigheids melder een stroomverbruiker detecteerd.
Hou met de planning rekening met de langzaam optrek afstand. Plaats een sein dus niet vlak voor een volgend blok. 
 
Succes
Wil van der Meer
« Laatste Wijziging: 19.11.2007 om 16:49:24 van Wil »  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint