Pagina index wisselen Pagina's: 1 [2]  Verstuur TopicPrint
Hot Topic (Meer dan 10 Reacties) Tekenprogramma voor elektronica schema's (GRATIS) (Gelezen 29.484 keer)
Riny
Nieuw Lid
*
Offline


Märklin.

Posts: 5
Locatie: Oost-Souburg. NL.
Sloot zich aan bij: 25.02.2007
Re: Tekenprogramma voor elektronica schema's (GRAT
Reageer #15 - 25.02.2007 om 15:44:30
Post gereedschap
Hallo beste forumleden,
 
Ik wil mij even voorstellen.
Ik ben Riny Smetsers en een fanatiek modelspoorder (Märklin H0 digitaal).
 
Ik heb via de site wel eens een partij montagedraad besteld maar toen niet in de gaten gehad dat er ook een forum aan gekoppeld was.
 
Omdat ik nogal eens zit te sukkelen om in paint een schema-tje te tekenen kwam ik gelukkig hier de oplossing tegen.
 
Ik ben dan wel geen electronica-expert maar ik doe mijn best.
Dus ik zal nog wel eens het een en ander te vragen hebben.
  

Met vriendelijke groetjes,
Riny.
Terug naar de Top
WWW  
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Tekenprogramma voor elektronica schema's (GRAT
Reageer #16 - 25.02.2007 om 16:03:55
Post gereedschap
Hallo Riny,
 
Het programma ExpressSCH en ExpressPCB bevat een (Engelse) handleiding. Hieronder een paar tips die van pas kunnen zijn om er snel mee te maken.
 
Wat aanvullende info over het tekenprogramma Express.sch
 
TEKST: 
Als je een tekst getypt hebt, bijvoorbeeld in een schema van een sporenplan, en je wilt daar wijzigingen in aanbrengen aktiveer dan de pijl links boven in het scherm en dubbelklik (DK) met de linkermuis (LM)  (of  DKLM) op de genoemde tekst. Er verschijnt dan een klein schermpje met de tekst en daar kun je de wijzigingen in doorvoeren. (Bewoording, lettertype en grootte enz.)
 
KOPIEREN:
Als je een deel van een schema op een sheet wilt kopiëren op hetzelfde sheet of op een volgende sheet dan gewoon het te kopiëren deel even met de activeerpijl (links boven in het scherm) BLAUW maken en dan CTR>C (Kopieer) indrukken.
Dan de muis plaatsen daar waar het naar toe moet en dan CTR>V (Paste) indrukken en het gekopieerde gedeelte verschijnt op het scherm. 
Vervolgens met de muis het geheel precies op de juiste plaats schuiven.
(Het kopiëren en plaatsen kan ook met de rechtermuisknop.)
 
AANMAKEN NIEUW COMPONENT:
(Knoppen die ik benoem zijn die zich vertikaal links naast het scherm bevinden)
1.Met 5de knop van onder maak je een 4-kant op het tekenblad.
2.Met 4de knop van onderen trek je (Korte) lijntjes vanuit het getekende vierkant, daar waar je een in of uitgang wilt maken.
3.Met 2de knop van onderen plaats je een punt aan het einde van de getrokken lijntjes.
4.Met de onderste knop aktiveer je de tekst editor en plaats je letters of nummers bij de in/uitgangen. Als je een letter of cijfer weer in uitvoering wilt veranderen kun je met de pijl aanwijsknop de letter blauwmaken en door op de desbetreffende letter dubbel te klikken krijg je een schermpje waarop je de mogelijkheden ziet om te wijzigen.
5.Vervolgens met de pijlaanwijsknop de gehele tekening die tot het nieuwe component behoort aktiveren (Blauw maken) en dan klikken op de label “Component”bovenin het scherm.
6.Kies dan “Group to make component” en klik met linkermuis hierop.
7.Op het scherm verschijnt een klein scherm “Component Properties”, vul hierin bij Part ID de naam (afkorting) van het te benoemen component . Bijv. SSS
8.SSS verschijnt dan ergens rechts van het component in beeld. Alles is nog blauw.
9.Wijs nu met de pijlfunctie de letters SSS aan, (Linkermuisknop ingedrukthouden) en dan schuif je SSS naar de plaats waar je het wilt hebben. Je kunt het eventueel gelijk nog aanpassen in grootte en dikte etc.
10.Wil je de andere letters nog veranderen dan dien je het component met de pijlfunctie weer te activeren, blauwmaken, en dan via het “Component” label op het geheel de “Ungroup Component” funtie toe te passen. Daarna opnieuw groeperen als onder 6, hierboven.
11.Vervolgens zorgen dat het geheel weer geaktiveerd (Blauw) wordt en dan via label “Component” – “Save custom component” kun je het geheel onder een naam saven in de lijst waar de overige zelfgemaakte componenten zich ook bevinden.
12.Handig om te weten dat je accuraat met lijnen/figuren kunt schuiven door hetgeen verschoven moet worden “BLAUW” te maken met de aanwijspijl. Vervolgens druk je de CTRL> knop op het toetsenbord in en houdt deze vast. Dan met de pijl-knoppen op het toetsen bord de boel in de juiste richting verschuiven.
13.          Een nieuwe sheet aanmaken door boven in het scherm op sheet te klikken en dan "New Sheet" 
14.          Voor het veranderen van de tekst op de TAB van de sheet ga je weer naar Sheet, boven in het scherm en dan ga je naar "Rename Sheet"
 
Het is mij niet gelukt om vanuit een bestand naar een ander bestand stukken tekening te kopieren. 
Je kunt wel kopieëren van de ene sheet naar de andere sheet.
 
Heb je nog vragen dan hoor ik wel van je.
 
Groeten, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Riny
Nieuw Lid
*
Offline


Märklin.

Posts: 5
Locatie: Oost-Souburg. NL.
Sloot zich aan bij: 25.02.2007
Re: Tekenprogramma voor elektronica schema's (GRAT
Reageer #17 - 25.02.2007 om 17:32:10
Post gereedschap
Beste Schipper,
 
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
 
Ik ben er natuurlijk al mee aan het stoeien geweest alleen 1 ding kon ik niet vinden.
Je kunt volgens mij geen verschillende draadkleuren tekenen.
 
Als ik de opties een draadkleur kies wordt alles op de tekening qua lijnen die kleur.
 
Ik hoor er wel van.
  

Met vriendelijke groetjes,
Riny.
Terug naar de Top
WWW  
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Tekenprogramma voor elektronica schema's (GRAT
Reageer #18 - 25.02.2007 om 17:41:46
Post gereedschap
Riny,
 
Inderdaad maar een kleur mogelijk.
Maar je kunt ook niet alles hebben voor die prijs.
 
groet, schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Riny
Nieuw Lid
*
Offline


Märklin.

Posts: 5
Locatie: Oost-Souburg. NL.
Sloot zich aan bij: 25.02.2007
Re: Tekenprogramma voor elektronica schema's (GRAT
Reageer #19 - 25.02.2007 om 18:58:08
Post gereedschap
hahahahaha,
 
Ja, die vind ik wel leuk.
Niets tegen in te brengen.
  

Met vriendelijke groetjes,
Riny.
Terug naar de Top
WWW  
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1 [2] 
Verstuur TopicPrint