Pagina index wisselen Pagina's: [1] 2  Verstuur TopicPrint
Hot Topic (Meer dan 10 Reacties) Tekenprogramma voor elektronica schema's (GRATIS) (Gelezen 29.404 keer)
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Tekenprogramma voor elektronica schema's (GRATIS)
28.10.2005 om 12:41:51
Post gereedschap
Om een duidelijk overzicht te behouden of een goede planmatige aanpak te creëren bij het systeem van van Meekeren heb ik via een site van een andere hobbyist een leuk GRATIS tekenprogramma gevonden waarmee heel makkelijk en overzichtelijk de schema's van de opzet van de electronica gemaakt kunnen worden.
 
Het tekenprogramma heet ExpressPCB en een onderdeel daarvan is ExpressSCH. Dit laatste is het programma wat wij echt gebruiken om de schemas te tekenen.
In het tekenprogramma ExpressSCH is het raadzaam om de printen van van Meekeren schemaitisch als "Component" aan te maken waarna die dan heel invoudig in een aan te maken schema op te nemen zijn en niets telkens opnieuw getekend moeten worden.
Een ieder die daar interesse in heeft kan de reeds door mij aangemaakte componenten van via e-mail verkrijgen. Dat scheelt je een hoop tekenwerk.
Het bewuste programma is Windows gestuurd en zeer makkelijk in gebruik.
Ik zou zo zeggen bekijk het gewoon even.
Het is te downloaden op de site http://www.expresspcb.com/
 
Veel succes ermee.
 
Groet. Schipper
« Laatste Wijziging: 22.03.2007 om 12:50:43 van Schipper »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Max van der Meer
Gast


Re: Tekenprogramma voor electronische schema's
Reageer #1 - 30.10.2005 om 20:32:01
Post gereedschap
Hallo Schipper,
 
Nu wordt het intressant, ik had al eens met Sig van Meekeren gesproken welk programma hij gebruikt.
Dit lijkt me perfect, wil jij mij de componenten per mail toezenden. Alvast mijn hartelijke dank.
 
groeten Max.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Tekenprogramma voor electronische schema's
Reageer #2 - 31.10.2005 om 08:42:07
Post gereedschap
Hallo Max,
Ik heb alle bestandjes klaar, maar geen e-mail adres van jou om naar te verzenden.
Ik neem aan dat je het programma ExpressPCB/SCH bekeken hebt.
De uitleg van het programma is te printen als je in het opstart menu de knop "Read the quick start" activeert.
Als ik weet waar ik de bestandjes heen kan sturen zal ik nog wel enkele tips erbij voegen.
Werk jij veel en al lang met het systeem van van Meekeren?
Groet Schipper.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Tekenprogramma voor electronische schema's
Reageer #3 - 31.10.2005 om 10:53:07
Post gereedschap
Hallo Max,
De bestandjes zijn verstuurd en ook een deel van mijn eigen schema's zodat je wat voorbeelden van mogelijkheden met het programma hebt.
Groeten, Schipper.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Tekenprogramma voor electronische schema's
Reageer #4 - 01.11.2005 om 20:19:10
Post gereedschap
Schipper schreef op 31.10.2005 om 10:53:07:
Hallo Max,
De bestandjes zijn verstuurd en ook een deel van mijn eigen schema's zodat je wat voorbeelden van mogelijkheden met het programma hebt.
Groeten, Schipper.

 
Hallo Max,
Als het je lukt om met het programma te werken, laat dit dan even op het forum weten, misschien dat er dan meer mensen zijn die het programma willen uitproberen. 
Ik heb nog wat meer bestandjes voor het programma. Ik heb nu ook een betere versie voor het schema van de achterborden in het programma zodat je naast de onderlinge verbindingen in de schema's op de tekening van da achterborden precies de verbindingen kan benoemen.
Naarmate je meer printen en achterborden gaat gebruiken is zo'n programma als dit een geweldige hulp heb ik ervaren.
Groet, Schipper.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
jmandemaker
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 10
Sloot zich aan bij: 04.11.2005
Re: Tekenprogramma voor electronische schema's
Reageer #5 - 05.11.2005 om 21:41:35
Post gereedschap
Ik wil reageren op het tekenprogramma expressPCB.
Ik krijg een foutmelding dat de windows installer niet goed werkt, maar andere prog kan ik wel instaleren hebben daar meer leden last van.
Ik heb het op een andere wel kunnen instaleren.
Wat mij opvalt is dat in de bibliotheek geen relais zitten want ik wil namelijk een print kaart maken met 25 relai er op om de PLC aan te kunnen sturen en de uitgangen te beveilegen, in geval je sluiting maar dan blaas je niet de uitgang op.
Maar ook in dit programmatje is dit niet mogelijk.
Weet iemand mischien wel een programma waar dit wel mee kan.
Jacob
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Tekenprogramma voor electronische schema's
Reageer #6 - 06.11.2005 om 00:29:05
Post gereedschap
Hallo Jacob,
Gewoon even zelf een component "Relais"maken is mogelijk in dit programma.
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Tekenprogramma voor electronische schema's
Reageer #7 - 09.11.2005 om 13:54:49
Post gereedschap
jmandemaker schreef op 05.11.2005 om 21:41:35:
Ik wil reageren op het tekenprogramma expressPCB.
Ik krijg een foutmelding dat de windows installer niet goed werkt, maar andere prog kan ik wel instaleren hebben daar meer leden last van.
Ik heb het op een andere wel kunnen instaleren.
Wat mij opvalt is dat in de bibliotheek geen relais zitten want ik wil namelijk een print kaart maken met 25 relai er op om de PLC aan te kunnen sturen en de uitgangen te beveilegen, in geval je sluiting maar dan blaas je niet de uitgang op.
Maar ook in dit programmatje is dit niet mogelijk.
Weet iemand mischien wel een programma waar dit wel mee kan.
Jacob

 
Hallo Jacob,
Nog even over jouw vraag.
In het programma ExpressSCH kun je wel een component "Relais" vinden.
En de lijst met componenten vind je Misc. Relay SPDT hetgeen het schema geeft voor een enkelpolig-OM relais.
Misschien kun je met dit als basis een relais naar wens uitwerken.
Groet, Schipper.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Tekenprogramma voor electronische schema's
Reageer #8 - 17.01.2006 om 16:12:24
Post gereedschap
Een ieder die voor 20 november 2005 het programma ExpressPCB en ExpressSCH hebben gedownload wil ik hier nog even laten weten dat er een nieuwere versie is. Gewoon even downloaden en het oude programma laten overschrijven, Alles werkt dan gelijk goed.
 
Succes, Schipper.
« Laatste Wijziging: 21.01.2006 om 21:22:18 van Schipper »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Richard van der Werf
Gast


Re: Tekenprogramma voor electronische schema's
Reageer #9 - 26.01.2006 om 16:39:09
Post gereedschap
Hallo ik heb een hoop printen gebouwd en ben nu nou ja ik probeer het aan de gang te krijgen maar voorlopig rijdt het wel maar stopt niet wanneer je a,b of c 12V maakt ook de seinen doen niets en dit is dan 1 SSS print dus een teken programma om op papier eerst alles uit te werken en dan alles aan te sluiten is welkom al het andere advies natuurlijk ook groeten uit zevenbergen
[color=Red][/color]
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Tekenprogramma voor electronische schema's
Reageer #10 - 26.01.2006 om 19:23:32
Post gereedschap
Hallo Richard,
Alle begin is moeilijk en zo ook de eerste stappen met het systeem.
Heel belangrijk is dat je er voor zorgt dat je de printen voedt met een +12V= (afgevlakte gelijkspanning) op de +12 op de print of het achterbord.
Op de V op de print dien je een pulserende gelijkspanning van +12Volt te zetten voor de rijspanning. De rijspanning van een normale gelijkstroom transformator van Roco of Fleischmann (afgegeven op de uitgangen voor de rails aansluiting).
Deze spanning mag geen afgevlakte zijn daar dan de thyristor op een SSS, SRS of STP niet functioneert.
 
Zorg er voor dat de Min (-) van beide gelijkspanningen aan elkaar gekoppeld zijn.
 
Tevens is het heel belangrijk dat je niet vergeet de 1 Kohm weerstand aan te brengen in de voeding van de +12V pulserend (tussen de + en de -) anders werkt de detectering niet.
Deze weerstand kun je aanbrengen op een achterbord. Uiteraard kun je deze weerstand ook plaatsen direct bij de uitgang van je voeding trafo.
 
Als je een SSS schakeling wilt testen dan dien je het als boven aan te sluiten. Vervolgens moet je een afgevlakte +12V= op de a, b of c ingang plaarsen om de schakelingen af te stoppen.
 
Voor de SSS:
Om te beginnen zou ik dan de Start potmeter  (Deze is de potmeter het dichtst bij de 2 4148 diodes aan de top van de print) geheel naar links draaien en dan ongeveer 45graden terug naar rechts.
De stop potmeter ook geheel linksom draaien en dan ongeveer 30 graden terug.
 
De 3de potmeter (welke zich aan de tegenoverliggende zijde van de print bevindt) draai je geheel links om en dan 30 graden terug.
Deze potmeter regelt de maximum snelheid. Wil je harder dan draai je hem verder links om.
 
Verbind nu (in de rijrichting gezien) de linker railsstaaf met de gezamenlijke (-)  en de rechter railsstaaf verbind je met de U uitgang van de print.
 
Als er dan een lok op de rails staat moet hij gaan rijden als de spanning aangezet wordt. (Een lampje met 2 krokodil klemmetjes is in de testfase een erg handig hulpmiddel om de aanwezigheid van de lok na te bootsen)
 
Ga met de potmeters niet helemaal tot de aanslag als je ze draait. Dan willen ze nog wel eens dienst wijgeren.
 
Als je een sein als volgt aansluit dient ook deze te funtioneren.
 
De gezamenlijke plus van het sein sluit je aan op de +12V= (afgevlakt) en de (-)draad voor het groene licht op de G van de print. De draad voor het rode licht sluit je aan op de R van de print.
 
Als je een lok hebt rijden of een ampje hebt branden plaats dan een +12V= (afgevlakt) signaal op de a, b of c ingang van de SSS of STP en op de a of b van de SRS.
 
Als het goed is moet de lok, in geval van de SSS en STP langzaam afremmen of het lampje langzaam doven. Ook zul je zien dat het sein van groen op rood over gaat.
 
Ik ga er bij het bovenstaande vanuit dat de printen goed gemonteerd zijn.
 
Een vlugge controle op goed soldeer werk is de print met de component zijde van je afgekeerd tegen het licht te houden en te kijken of je op de plaatsen van de soldeergaatjes ergens licht door ziet vallen. Is dit het geval ga dan de solderingen nog even na.
Als je meerdere printen reeds opgebouwd hebt moet er allicht 1 het doen (denk ik) anders moet je de aansluitingen nog een keer nalopen.
 
Ik weet niet welk merk seinpalen jij gebruikt, maar sommige seinen hebben een diode in de verkeerde richting opgenomen in de draadjes.
Bij twijfel kun je ook gewoon 2 lampjes (12V-16V) op R en G aansluiten zolang de andere draad maar aan de (+) plus van de +12V= is gekoppeld. Dan weet je in ieder geval of de print functioneert.
 
Ik hoop dat je met het bovenstaande weer vooruit kunt.
 
 
Misschien had het beter geweest om dit item onder een nieuw onderwerp te zetten, dan valt het wat meer op.
 
Als je meer wilt weten kun je mij je e-mail adres sturen via het forum in de ledenlijst. dan kan ik je schemaatjes sturen als je daar behoefte aan hebt.
 
Succes, Groet, 
Schipper
« Laatste Wijziging: 01.02.2006 om 19:39:18 van Schipper »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
jmandemaker
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 10
Sloot zich aan bij: 04.11.2005
Re: Tekenprogramma voor electronische schema's
Reageer #11 - 26.01.2006 om 22:23:37
Post gereedschap
Hoi Schipper een reactie op het stuk wat je geschreven hebt voor Richard ik heb er ook veel aan wand het wel een poosje geleden dat ik gemaild heb maar ik heb niet stil gezeten.
Inmiddels heb ik 3 gemonteerde SSS printje gekocht en ben bezich met een test baantje te maken om te kijken of alles zo werkt al dat wij gedacht hadden.
Wat de rijspaning aan gaat ik heb geen rijtrafoos maar is het ook te doen met een 12 V trafo en een diode om een plus en een min te krijgen, of kan het ook met een diode brug en zonder afvlakkings condensators er over een.
Een ander oplossing is mischien een goedkoope 12 V akku lader te gebruiken die zijn namelijk ook niet afgevlakt.
Zijn deze opties te gebruiken en welke is het beste.
Ik ben trouwens blij dat je dit hebt geschreven wand in de beschrijving wordt dat niet gemeld dat het een pulserende voedin moet zijn.
Ook de 1 Kohm weerstand staat er niet in vermeld.
 
PS  ik heb nog geen reactie op mijn laaste bericht gehad ?  wel dat je wat had gescheven maar niet aangekomen was.    Jacob.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Tekenprogramma voor electronische schema's
Reageer #12 - 27.01.2006 om 11:56:15
Post gereedschap
Hallo Jacob,
 
Ik beantwoord jouw vraag verder onder "Electronica" - Het aansluiten van SSS en SRS
 
Groet Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
jmandemaker
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 10
Sloot zich aan bij: 04.11.2005
Re: Tekenprogramma voor electronische schema's
Reageer #13 - 29.07.2006 om 15:27:16
Post gereedschap
Schipper schreef op 31.10.2005 om 10:53:07:
Hallo Max,
De bestandjes zijn verstuurd en ook een deel van mijn eigen schema's zodat je wat voorbeelden van mogelijkheden met het programma hebt.
Groeten, Schipper.

 
Beste hr Schipper kunt u mij vertellen als ik de compenente geplaatst heb en de aansluit lijnen getekend heb hoe ik autorouting kan aanzetten zodat de verbindingen goed op de print komen te staan.
Ik heb al van alles geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar. Jacob
U mag ook het antwoordt gelijk naar mij toe mailen
jmandemaker@wanadoo.nl
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Tekenprogramma voor elektronica schema's (GRAT
Reageer #14 - 30.07.2006 om 12:57:39
Post gereedschap
Hallo Jacob,
 
Helaas kan ik je hier (nog) niet mee helpen. Ik gebruik het programma zuiver en alleen om schema's te tekenen, niet om printen te maken.
Aan het programma zit wel een helpfunctie gekoppeld, deze kun je uitprinten en zover ik deze gelezen heb staat het er allemaal wel in.
 
Ik heb wat computer problemen gehad en ben een hoop tekenwerk kwijt geraakt en alles nu weer opnieuw aan het opzetten. Met het huidige weertype wil dat echter nog niet zo vlotten.
Ik zal in ieder geval proberen of het mij lukt een schema om te zetten in een print layout.
Kun je mij jouw schema toesturen, zodat ik het met dat schema kan proberen. Mocht het mij dan lukken dan heb je gelijk een werkend resultaat.
 
Ik hoor wel van je. Groet, Schipper.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: [1] 2 
Verstuur TopicPrint