Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Hot Topic (Meer dan 10 Reacties) Pendel zonder reedkontakten (Gelezen 30.711 keer)
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Pendel zonder reedkontakten
29.11.2005 om 13:53:23
Post gereedschap
Op mijn baan heb ik een pendel PB1-3 van Mecktronics in gebruik welke ik zonder reedkontakten toepas. Door middel van handmatig tekenen en etsen heb ik een extra print gemaakt welke nodig is om de nodige signalen op te wekken en waar nodig voor de juiste polariteit op de schakelstukken te zorgen. Dit is een bewerkelijke procedure. Ik ben nu bezig om dit te ontwerpen voor toepassing op een eurocard formaat testprintplaat waardoor het eenvoudiger te bouwen zal zijn.
Heeft iemand hier belangstelling voor?
Zijn er mensen die eenzelfde project uitgevoerd hebben en ideeën willen uitwisselen.
Als ik het een en ander klaar heb wil ik het schema graag voor iedereen beschikbaar stellen.
 
Door geen gebruik te maken van reedkontakten kan elke lok (Welke geschikt is voor het systeem van Mectronics) zondermeer op de pendel ingezet worden
 
Groet, Schipper
« Laatste Wijziging: 13.10.2009 om 18:11:45 van Schipper »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
R_Faber
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 7
Sloot zich aan bij: 16.04.2008
Re: Pendel zonder reedkontakten
Reageer #1 - 31.05.2008 om 20:07:21
Post gereedschap
Hallo Chrs,
 
Je weet ik heb dadelijk een pendel nodig dus ik ben zeer benieuwd naar jouw nieuwe oplossing.
 
Greets,
René
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
adenherma
Junior Member
**
Offline


I love .....!

Posts: 50
Locatie: Geldrop
Sloot zich aan bij: 13.08.2007
Re: Pendel zonder reedkontakten
Reageer #2 - 18.06.2008 om 14:38:21
Post gereedschap
Hallo Chris,
 
Ook ik heb interesse voor deze pendel PB1-3 zonder RC
Heb er nu een van de firma Elstore uit Echt ,gekocht in 1994 vergelijkbaar met een PB1-2 en het is toch wel makkelijk dat elke loc ( anoloog ) zonder RC's er op kan rijden.
 
vriendelijke groet,
 
Ad.
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
william
Junior Member
**
Offline


I love .....U2

Posts: 69
Sloot zich aan bij: 16.08.2007
Re: Pendel zonder reedkontakten
Reageer #3 - 19.06.2008 om 13:06:31
Post gereedschap
Hallo Chris,
 
hier nog iemand die interesse heeft.
 
groeten,
William
  

blue-eyed boy meets a brown-eyed girl.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Pendel zonder reedkontakten
Reageer #4 - 20.06.2008 om 09:32:48
Post gereedschap
Hallo Ad en William,
 
Ik ben nu nog met vakantie in Italië maar zal het een en ander uitleggen zodra ik weer terug in Nederland ben. (ong. 1 juli)
 
Groeten, Chris
 
 
william schreef op 19.06.2008 om 13:06:31:
Hallo Chris,
 
hier nog iemand die interesse heeft.
 
groeten,
William

  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Pendel zonder reedkontakten
Reageer #5 - 02.02.2009 om 22:22:25
Post gereedschap
Hallo Allemaal,
 
Hier een wat late reactie van mij.
Maar vandaag heb ik de eerste testritten gemaakt met mijn nieuwe testpendelbaan PB1-3 en wel zonder reedkontakten.
 
Ipv reedkontakten maak ik gebruik van 2 stuks SEN-M schakelingen(Ja die voor het wisselstroomsysteem en niet de nieuwe SEN die voor gelijkstroom bedoeld is)
 
Op een SEN-M zitten 3 schakelingen.
 
Als je bij een PB1-3 pendel in totaal 3 SEN-M printen gebruikt is het mogelijk om op elk deel van de pendelbaan treinen te detecteren en op een paneel via LED's de bezetmelding zichtbaar te maken.
 
Wie een schema voor het een en ander wenst kan mij via een persoonlijke boodschap via dit Forum zijn e-mail adres toesturen. Dan ontvang je de schema's met wat uitleg.
De schema's zijn in ExpressSCH te lezen/bewerken/printen
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Coen
Full Member
***
Offline



Posts: 118
Sloot zich aan bij: 24.10.2007
Re: Pendel zonder reedkontakten
Reageer #6 - 03.02.2009 om 10:33:11
Post gereedschap
Hallo Schiiper,
 
Leuk gevonden. Dus nog meer toepassingen mogelijk.
Zelf heb ik een enkelsporig baanvak met daarin wissels opgenomen. Dit baanvak wordt in twee richtingen bereden, waarbij de wissels ook omgeschakeld diene te worden.
Nu heb voor deze wisselsturing de nieuwe SEN gebruikt, waarbij de U uitgang dmv een relais contact aan de juiste railstaaf gehangen wordt.
Met deze toepassing van de SEN-M behoeft dit dus niet. Aangezien door de brugcel op deze SEN de treindetectie in twee richtingen werkt. 
Wordt dan wel wat eenvoudiger en dus minder kans op storingen.
 
Groet Coen
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Pendel zonder reedkontakten
Reageer #7 - 03.02.2009 om 11:13:08
Post gereedschap
Hallo Coen,
 
Ik denk dat jij wel weet hoe het aan te sluiten.
Als je de SEN-M alleen gebruikt als vervanging van de Reedkontakten dan raad ik je aan het stukje rails voor de SEN-M zo kort mogelijk te houden.
Zeg 3 a 4 cm. Je zult dan zien dat de loks geen invloed ondervinden van de 3 Volt spanningsval over de SEN-M
 
Ga je de hele pendel met SEN-M detecteerbaar maken dan dien je er wel rekening mee te houden dat de spanning ong. 3 volt daalt en dus de voedingspanning voor de rijspanning hoog genoeg is om dit verval aan te kunnen.
 
Groet Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Coen
Full Member
***
Offline



Posts: 118
Sloot zich aan bij: 24.10.2007
Re: Pendel zonder reedkontakten
Reageer #8 - 04.02.2009 om 20:49:56
Post gereedschap
Hallo Schipper,
Dat over die spanningsval had ik al bekeken, die komt door de serieschakeling van 4 diodes (2 van de brugcel en de twee diodes die de optocoupler voeden).
 
De lengte van 3 a 4 cm voor de  detectie door de SEN-M heeft als nadelige bijkomstigheid, dat er bij het voorberijden van de trein meerdere detectie pulsen afgeven worden. Stuur je dan rechtstreeks een WIS aan, kan het zomaar zijn, dat het wissel onder de trein omgezet wordt en de wagons een andere richting dan de locomotief volgen en je snapt dan wel, wat het gevolg dan is. 
 
Je moet dan ook de plaats van die korte sectie goed bepalen to de max. treinlengte.
 
De lengte van deze sectie kan dan voor HO 3 a 4 cm zijn voor N-spoor zou dit dan nog korter moeten zijn ivm de toch 3 volt lagere rijspanning  want het kan zo zijn, dat bij een langzame snelheid de rij spanning te laag is en  de trein op de SEN-M sectie tot stilstand komt.
 
Hier moet je dan dezelfde truc uithalen als bij de SEN-5 (gelijkstroom) dus in de sectie zonder SEN ook 4 diodes te plaatsen. De voedings-spanning V+ moet dan eigenlijk 3 volt hoger zijn, dan de V+ die de overige blokken voeden.
 
E.e.a is een afweging tussen wat wil ik bereiken  met welke componenten en tegen welke prijs
 
Diodes zijn wel veel goedkoper, dan een relais 
Ook als er minder componenten gebruikt worden is het aansluiten en door de eenvoud de kans op storingen geringer.
 
Groet Coen
 
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Pendel zonder reedkontakten
Reageer #9 - 04.02.2009 om 21:12:54
Post gereedschap
Hallo Coen,
 
Klopt wat jij zegt, maar bij de pendel is de toepassing van de SEN-M niet zo gecompliceerd.
Al wordt er 20 keer een puls afgegeven dan nog gaat de pendel maar een keer om, omdat aan beide zijden een aparte activering is.
Ik heb het hier op een testbaan uitgeprobeerd en het werkt goed zo.
Maar bij het aansturen van een wissel wordt het inderdaad een ander verhaal.
 
Ik ben op zoek gagaan naar een mogelijkheid om de pendelbanen zonder reedkontakten te laten functioneren zodat zonder meer elke lok er op geplaatst kan worden zonder er eerst een magneetje onder te hoeven wurmen/lijmen etc.
 
Het is maar een klein stapje wat we weer gemaakt hebben, maar ik denk een bruikbare mogelijkheid.
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Schema Pendel zonder reedkontakten
Reageer #10 - 14.08.2009 om 09:23:53
Post gereedschap
Hallo Coen,
 
Uiteraard is er altijd wel een verbetering op iets te vinden, zo ook op mijn eerdere uitvoering van de pendelautomaat zonder reedkontakten.
 
Ik heb nu de PB1-3 in gebruik gesteld zonder gebruik te maken van reedkontakten zoals eerder beschreven met echter een ander gebruik van de SEN-M units.
 
In het onderste schema (36) op blz. 68 van de automatiseringsmap vervallen dus de reedkontakten.
De voeding van de sporen A, B, C, D, en E lopen nu, ipv rechtstreeks vanaf de SEQ-schakelingen, nu allen vanaf de SEQ via een SEN-M. Ik gebruik dus geen korte stukjes SEN ter plaatse van de vervallen reedkontakten, maar gewoon het hele spoor wordt vanaf de SEQ via de SEN-M gevoed. Elke sectie apart uiteraard.
Hiermee kun je dan tevens een detectie signaal naar LED's op een paneel sturen om te laten zien waar een trein rijdt.
Bij deze opzet heb ik de waarde van de Elco 220uF bovenaan de SSS vervangen door een met een waarde van 680uF waardoor het optrekken en afremmen weer normaal af te stellen is.
 
In geval je in spoor C nog een tussenstop (Hiervoor gebruik je een extra POL en SSS) wilt toepassen, dan kun je de voeding van sectie C als het ware in 2-en verdelen en daar tussenin de stopsectie opnemen, en aan beide zijde van de tussenstop elk via een aparte SEN-M laten lopen (Je hebt dan alle SEN-M schakelingen van de 2 printen gebruikt). De detectie naar het paneel van de tussenstop wordt gewoon gevoed door het T-signaal van de "Tussenstop SSS".
 
Bovenstaande opzet heb ik deze week in bedrijf gesteld op een grote baan. De eigenaar daarvan zal zelf wel een keer op het forum laten weten hoe hij de pendel vindt functioneren. 
Bij mijzelf overtrof het mijn verwachtingen, zo mooi als de pendel nu functioneert en dan geheel zonder Reed kontakten te gebruiken.
 
Wel dien je er altijd voor te zorgen dat de loks op de pendel min of meer een gelijk rijgedrag hebben, maar dit geldt ook bij gebruik van reedkontakten. Een snelle jongen en 2 langzame samen op de pendel
« Laatste Wijziging: 13.10.2009 om 18:12:22 van Schipper »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
corgroenendijk
Nieuw Lid
*
Offline


I love .....!

Posts: 28
Sloot zich aan bij: 14.10.2006
Re: Pendel zonder reedkontakten
Reageer #11 - 18.08.2009 om 12:08:15
Post gereedschap
Hallo Schipper,
 
Nog bedankt voor het ontwerpen en maken van mijn pendel baan op basis van de PB1-3 pendelautomaat. Hij werkt perfect zo zonder reedcontacten,(daar had ik in mijn vorige baan altijd problemen mee). Ook de tussen stop halverwege met een SSS tussen de pendelbaan werkt zeer goed. Ondanks dat er wat verschil is in rijgedrag van de loks merk je daar weinig van. Het optrekken en afremmen bij de stationss 3x en de tussenstop verloopt heel geleidelijk. Ik heb begrepen van je dat er op deze manier nog meer mogelijkheden zijn zodat ik het naderhand nog kan uitbreiden. B.v. het hoofd station naar binnen rijden op het doorgaande spoor wat er nu ligt. En zodra dit dan weer vrij is kunnen de doorgaande treinen er weer over tot dat de volgende pendel komt dat duurt ongeveer 10 minuten.
Nu is het een lust voor het oog om te zien hoe de treinen rijden op de pendelbaan.
 
Groeten Cor
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint