Pagina index wisselen Pagina's: 1 Verstuur TopicPrint
Normaal Topic Armsein aansturing (Gelezen 9.353 keer)
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Armsein aansturing
16.10.2005 om 11:04:12
Post gereedschap
Ik gebruik een armsein van Viessmann maar ben niet tevreden over de aansturing. Het sein wordt door een T/signaal van het volgende blok via een ARM schakeling gestuurd. De seinarmen blijven trillen. De spoelen worden niet goed aangestuurd, mogelijk doordat het T signaal niet constant is door wisselend railkontakt van het rollend materieel. 
Ook bij schone baan gebeurt dit. Heeft iemand hier ervaring mee en misschien een tip
 
vast bedankt
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Mecktronics
Forum Administrator
*****
Offline



Posts: 86
Locatie: Wieringerwaard
Sloot zich aan bij: 07.08.2005
Re: Armsein aansturing
Reageer #1 - 16.10.2005 om 11:59:48
Post gereedschap
Geachte schipper,
 
Waarom gebruikt u het T-signaal? De boedoeling van de ARM print is om het constante signaal wat op de R of G aansluiting van bijv. een SSS of SRS komt t.b.v. lichtseinen, om te zetten naar een puls zodat de armsein niet continue wordt aangestuurd.
 
Bovendien is het T-signaal positief terwijl het signaal op R of G negatief is.
 
Mijn tip is om de ARM print aan te sluiten zoals in de automatiseringsmap is beschreven.
 
Met vriendelijke groet,
Marcel
  

------ www.mecktronics.nl ------
Terug naar de Top
WWW  
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Armsein aansturing
Reageer #2 - 16.10.2005 om 12:18:45
Post gereedschap
Quote:
Geachte schipper,
 
Waarom gebruikt u het T-signaal? De boedoeling van de ARM print is om het constante signaal wat op de R of G aansluiting van bijv. een SSS of SRS komt t.b.v. lichtseinen, om te zetten naar een puls zodat de armsein niet continue wordt aangestuurd.
 
Bovendien is het T-signaal positief terwijl het signaal op R of G negatief is.
 
Mijn tip is om de ARM print aan te sluiten zoals in de automatiseringsmap is beschreven.
 
Met vriendelijke groet,
Marcel

 
Hallo Marcel,
Bedankt voor je antwoord.
 
Sorry.
Ik heb mijn vraag verkeerd gesteld. Het sein wordt aangestuurd zoals aangegeven in de automatiseringsmap. 
Het volgende blok T-signaal stuurt de SSS waarop het sein via de ARM aangestuurd wordt.
Ik ben van mening dat het T-signaal, komend van het volgende blok, niet konstant is en dat daardoor de R(ood) en G(roen) uitgang van de SSS schakeling naar de ARM schakeling van het sein niet  konstant is en dat daardoor de seinspoel gaat reageren.
 
Ik heb voor dit sein reeds een paar jaar geleden de ARM schakeling aangeschaft om er mee te experimenteren. Daar ik mijn station met 8 sporen aan beide zijden graag met armseinen af wil dekken dient deze schakeling eerst optimaal te werken eer ik over ga tot de aanschaf van meer armseinen en de benodigde ARM schakelingen.
Ik zou het bijzonder leuk vinden als het opgelost kan worden.
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Armsein aansturing
Reageer #3 - 03.03.2006 om 11:41:05
Post gereedschap
Eindelijk het probleem zelf gevonden.
Zonder het tijdens het monteren van de componenten te bemerken heb ik de bijgeleverde transistoren BD 679 gemonteerd. Deze dienen echter BD 681 te zijn.
Had ik ten tijde van de montage zelf moeten zien natuurlijk.
NU werkt de schakeling zonder mankeren en wordt mijn Viessmann sein 4502 juist aangestuurd.
 
Heeft er iemand nog een simpele oplossing om met het systeem van Meekeren de juiste seinbeelden te schakelen? 
Een ongekoppeld armsein heeft namelijk 3 aansturingen nodig.
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Armsein aansturing
Reageer #4 - 02.09.2006 om 14:54:14
Post gereedschap
Hallo Schipper,
 
Ja, kijk bij "wijzigingen bij NSS".
Volgens mij moet dat ook bij ongekoppelde arm seinen werken, met dit verschil, dat er nog een ARM printje voor de tweede arm bij moet.
 
mvg
Wil
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Armsein aansturing
Reageer #5 - 03.09.2006 om 14:10:38
Post gereedschap
Hallo Wil,
 
Bedankt voor de tip, ik ga dat eens proberen. Het is geen recht toe recht aan probleem om op te lossen, daar er meerdere schakelingen aan de wissel bediening hangen welke het sein net voor de wissel moeten aansturen. Ik laat wel weten of het gelukt is.
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Armsein aansturing
Reageer #6 - 07.09.2006 om 11:04:41
Post gereedschap
Schipper schreef op 03.09.2006 om 14:10:38:
Hallo Wil,
 
Bedankt voor de tip, ik ga dat eens proberen. Het is geen recht toe recht aan probleem om op te lossen, daar er meerdere schakelingen aan de wissel bediening hangen welke het sein net voor de wissel moeten aansturen. Ik laat wel weten of het gelukt is.
 
Groet, Schipper

 
Hallo Schipper,
 
Ik heb op mijn NSS printjes de beide T ingangen met een draadje verbonden en rood uit van groen en rood uit van geel met elkaar verbonden. Dit scheelt aan draden onder het BP bord. Succes.
 
Groet 
Wil
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Armsein aansturing
Reageer #7 - 07.09.2006 om 13:29:41
Post gereedschap
Hallo Wil.
 
Opnieuw bedankt voor je aanwijzingen.
Ik heb hier NSS printen liggen en daar ga ik later mee aan de gang.
 
Ik heb nu 8 BP-achterborden in gebruik.
5-stuks op een grote plaat samengevoegd en een set van 3 op een andere plaat.
Ik ben nu bezig om de 2de plaat met 5 stuks achterborden op te monteren. Als dat operationeel is kan ik aan de slag met het bewuste sein wat ik juist wil aktiveren.
 
Bestuur jij je baan volledig met het systeem van Meekeren en hoeveel treinen heb jij daarmee aangestuurd? 
Bij mij rijden er nu 35 hun rondjes en als de 2de grote set BP's klaar is dan worden dat er ong. 45.
 
Ik heb net een bedieningspaneel voor 92 blokken met LED-indicatie (deels) aangesloten, hetgeen andere zaken weer wat heeft vertraagd. Als de 2de grote plaat klaar is kan ik ook de rest van de sporen op het bedieningspaneel detecteren en de aanwezigheid van treinen dmv LED's aflezen.
 
Nogmaals bedankt,
 
Groet, Schipper
  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Wil
Full Member
***
Offline


Ik heb een treinbaan,
maar ook een lijmbaan.

Posts: 184
Locatie: Nieuw Schoonebeek
Sloot zich aan bij: 16.09.2005
Re: Armsein aansturing
Reageer #8 - 08.09.2006 om 18:39:15
Post gereedschap
Hallo Schipper,
 
Ik heb 9 blokken met Nederlandse seinpalen, die de drie kleuren tonen. Rood, vorige blok geel en twee blokken terug groen.
Twee blokken heb ik met een SRS print aangestuurd.
Een SRS regelt 2 WIS printjes, die twee wissels aansturen.
Bij mijn station zitten 2 STP en de rest van de blokken SSS.  De beide STP hebben een uitschakelbare TIJD print met een schakelaar in de draad van T naar a.
Ik ga rijden met max 4 a 5 treinen om de gang erin te houden. Ik heb een dubbelspoor hoofdbaan met een keercirkel. Drie ronden eigenlijk, twee grote over de dakbalken van de zolder en een kleine op een tafelblad. Al met al heb ik zo 3 BP borden vol.
Later komt er nog een schaduw station met drie sporen. Ik had eerst de binnenste grote ronde aangesloten, toen kon ik met drie treinen rijden met vier blokken. Het grote voordeel is, dat de treinen veel rustiger rijden en dus minder te horen zijn. Vroeger riepen mijn 2 dochters, dat ze niet konden slapen, als ik met de treinen reed. Nu niet meer.
 
met vriendelijke groet 
Wil
  

Mijn dertiende grote pot houtlijm is alweer leeg. De 14de is al bijna leeg.
Een nieuwe treinbaan ga ik maken, dus lijmpot 15 en 16 zullen óók leeg komen.
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Schipper
God Member
*****
Offline



Posts: 569
Sloot zich aan bij: 16.10.2005
Re: Armsein aansturing
Reageer #9 - 08.09.2006 om 22:06:49
Post gereedschap
Wil schreef op 08.09.2006 om 18:39:15:
Hallo Schipper,
 
Ik heb 9 blokken met Nederlandse seinpalen, die de drie kleuren tonen. Rood, vorige blok geel en twee blokken terug groen.
Twee blokken heb ik met een SRS print aangestuurd.
Een SRS regelt 2 WIS printjes, die twee wissels aansturen.
Bij mijn station zitten 2 STP en de rest van de blokken SSS.  De beide STP hebben een uitschakelbare TIJD print met een schakelaar in de draad van T naar a.
Ik ga rijden met max 4 a 5 treinen om de gang erin te houden. Ik heb een dubbelspoor hoofdbaan met een keercirkel. Drie ronden eigenlijk, twee grote over de dakbalken van de zolder en een kleine op een tafelblad. Al met al heb ik zo 3 BP borden vol.
Later komt er nog een schaduw station met drie sporen. Ik had eerst de binnenste grote ronde aangesloten, toen kon ik met drie treinen rijden met vier blokken. Het grote voordeel is, dat de treinen veel rustiger rijden en dus minder te horen zijn. Vroeger riepen mijn 2 dochters, dat ze niet konden slapen, als ik met de treinen reed. Nu niet meer.
 
met vriendelijke groet 
Wil

 
Hallo Wil,
Ik heb een baan naar Duits voorbeeld (Epoche III) nog in opbouw. Dwz. Het sporenplan is aangelegd en ik ben nu in de eindfase van de aanleg van de electronika en de verfijning daarvan. Ik heb 87 blokken waarop ik nu 35 treinen kan laten rijden. Als mijn station geheel beveiligd is (Nog 2 sporen te gaan) dan kan ik 44 a 46 treinen rijden.  Aan beide zijden van het station komt een ongekoppeld arm sein als inrijsein te staan en dit dient dus juist geschakeld te worden. Hetgeen ik nu eens met de NSS zal proberen.
De (schaduw)stationsporen kan ik afstoppen en deze sporen van de voorrangsregeling loskoppelen. De inrijwissels kan ik een voorkeurinstelling geven dmv een FF welke weer teruggezet wordt zodra de binnenkomende trein in de stopsectie komt. Als ik de voorkeursinstelling niet bedien dan vult de elektronica de sporen in een bepaalde volgorde.
Elke handmatige beinvloeding van de baan wordt elektronisch uitgevoerd en is op deze wijze ook altijd beveiligd. Als je een verkeerde knop in drukt zal de elektronica er voorzorgen dat er niets fout gaat.
Wat het schakelen van het armsein betreft: Hier was ik nog niet aan experimenteren toegekomen en daarom benieuwd of er al iemand iets in die richting uitgedokterd heeft.
De 2 dubbelsporig aftakkingen aan beide zijden van mijn station waren de grote knelpunten in mijn baan, maar nu een lust voor het oog om daar de treinen geheel automatisch over en langs te zien lopen en de treinen zorgen er zelf voor dat het altijd goed gaat.
Op deze wijze is het leuk om automatisch te rijden.  Zeker ook als er kijkers zijn waar ik dan mee kan praten en het niet nodig is om op te letten of het allemaal wel goed gaat.
Ik heb nu net mijn bedieningspaneel (gedeeltelijk)in bedrijf waarmee ik dus handmatig de elektronica kan beinvloeden. Zoals gezegd, een keer een verkeerde knop indrukken of schakelaar omzetten kan geen kwaad, want alles is elektronisch afgeschermd.
Ik heb 13 achterborden waarvan er nu 9 klaar zijn en dan heb ik ook nog een apart bord voor de pendel met 3 treinen. Ik heb 51 Locs en treinstellen, van Roco en Brawa. grootste treinlengte waar ik mee kan rijden is 2,00mtr.
Ik heb 2 schaduwstations met elk 12 sporen. Deze liggen niet allen naast elkaar, maar ook achter elkaar waardoor er in de schaduwstations een snelle en een langzame route ontstaan zijn. Hierdoor vindt er een ongekende variatie in de treinenloop plaats. 
Na het opstarten van de baan duurt het 28 minuten eer je alle treinen gezien hebt. Maar ook ik kan nu niet meer voorspellen welke trein op welk moment  tevoorschijn komt. Hier heb ik voor gekozen. Er zijn natuurlijk mensen die juist precies willen weten wanneer welke trein waar gaat rijden.
Elk baanvak wordt op het bedieningspaneel gedetecteerd en kan ik dus zien welk baanvak bezet is.
Ik ben nu de laatste 5 achterborden op een grote plaat aan het monteren om daarna de verbindingskabels naar de baan aan te leggen en de printen onderling nog te verbinden.
Als ik mijn laatste 2 stationssporen onder elektronica gebracht heb ga ik ook nog trein detectie toepassen om bepaalde treinen over bepaalde sporen door het station of buiten het station om te leiden. Een lange kolentrein of trein met tankwagons hoort niet langs het perron te gaan. Die mogelijkheid heb ik, maar ga ik dus pas toepassen als eerst de basis van de elektronica helemaal functioneert. 
Een mens moet toch wat te doen hebben, nietwaar?
Het is gewoon een leuke hobby. Zeker als je met dit systeem werkt.
Groet, Schipper.
« Laatste Wijziging: 07.02.2007 om 11:11:37 van Schipper »  
Terug naar de Top
 
IP Gelogd
 
Pagina index wisselen Pagina's: 1
Verstuur TopicPrint