Wil schreef op 08.09.2006 om 18:39:15:
Hallo Schipper,
Ik heb 9 blokken met Nederlandse seinpalen, die de drie kleuren tonen. Rood, vorige blok geel en twee blokken terug groen.
Twee blokken heb ik met een SRS print aangestuurd.
Een SRS regelt 2 WIS printjes, die twee wissels aansturen.
Bij mijn station zitten 2 STP en de rest van de blokken SSS. De beide STP hebben een uitschakelbare TIJD print met een schakelaar in de draad van T naar a.
Ik ga rijden met max 4 a 5 treinen om de gang erin te houden. Ik heb een dubbelspoor hoofdbaan met een keercirkel. Drie ronden eigenlijk, twee grote over de dakbalken van de zolder en een kleine op een tafelblad. Al met al heb ik zo 3 BP borden vol.
Later komt er nog een schaduw station met drie sporen. Ik had eerst de binnenste grote ronde aangesloten, toen kon ik met drie treinen rijden met vier blokken. Het grote voordeel is, dat de treinen veel rustiger rijden en dus minder te horen zijn. Vroeger riepen mijn 2 dochters, dat ze niet konden slapen, als ik met de treinen reed. Nu niet meer.
met vriendelijke groet
Wil
Hallo Wil,
Ik heb een baan naar Duits voorbeeld (Epoche III) nog in opbouw. Dwz. Het sporenplan is aangelegd en ik ben nu in de eindfase van de aanleg van de electronika en de verfijning daarvan. Ik heb 87 blokken waarop ik nu 35 treinen kan laten rijden. Als mijn station geheel beveiligd is (Nog 2 sporen te gaan) dan kan ik 44 a 46 treinen rijden. Aan beide zijden van het station komt een ongekoppeld arm sein als inrijsein te staan en dit dient dus juist geschakeld te worden. Hetgeen ik nu eens met de NSS zal proberen.
De (schaduw)stationsporen kan ik afstoppen en deze sporen van de voorrangsregeling loskoppelen. De inrijwissels kan ik een voorkeurinstelling geven dmv een FF welke weer teruggezet wordt zodra de binnenkomende trein in de stopsectie komt. Als ik de voorkeursinstelling niet bedien dan vult de elektronica de sporen in een bepaalde volgorde.
Elke handmatige beinvloeding van de baan wordt elektronisch uitgevoerd en is op deze wijze ook altijd beveiligd. Als je een verkeerde knop in drukt zal de elektronica er voorzorgen dat er niets fout gaat.
Wat het schakelen van het armsein betreft: Hier was ik nog niet aan experimenteren toegekomen en daarom benieuwd of er al iemand iets in die richting uitgedokterd heeft.
De 2 dubbelsporig aftakkingen aan beide zijden van mijn station waren de grote knelpunten in mijn baan, maar nu een lust voor het oog om daar de treinen geheel automatisch over en langs te zien lopen en de treinen zorgen er zelf voor dat het altijd goed gaat.
Op deze wijze is het leuk om automatisch te rijden. Zeker ook als er kijkers zijn waar ik dan mee kan praten en het niet nodig is om op te letten of het allemaal wel goed gaat.
Ik heb nu net mijn bedieningspaneel (gedeeltelijk)in bedrijf waarmee ik dus handmatig de elektronica kan beinvloeden. Zoals gezegd, een keer een verkeerde knop indrukken of schakelaar omzetten kan geen kwaad, want alles is elektronisch afgeschermd.
Ik heb 13 achterborden waarvan er nu 9 klaar zijn en dan heb ik ook nog een apart bord voor de pendel met 3 treinen. Ik heb 51 Locs en treinstellen, van Roco en Brawa. grootste treinlengte waar ik mee kan rijden is 2,00mtr.
Ik heb 2 schaduwstations met elk 12 sporen. Deze liggen niet allen naast elkaar, maar ook achter elkaar waardoor er in de schaduwstations een snelle en een langzame route ontstaan zijn. Hierdoor vindt er een ongekende variatie in de treinenloop plaats.
Na het opstarten van de baan duurt het 28 minuten eer je alle treinen gezien hebt. Maar ook ik kan nu niet meer voorspellen welke trein op welk moment tevoorschijn komt. Hier heb ik voor gekozen. Er zijn natuurlijk mensen die juist precies willen weten wanneer welke trein waar gaat rijden.
Elk baanvak wordt op het bedieningspaneel gedetecteerd en kan ik dus zien welk baanvak bezet is.
Ik ben nu de laatste 5 achterborden op een grote plaat aan het monteren om daarna de verbindingskabels naar de baan aan te leggen en de printen onderling nog te verbinden.
Als ik mijn laatste 2 stationssporen onder elektronica gebracht heb ga ik ook nog trein detectie toepassen om bepaalde treinen over bepaalde sporen door het station of buiten het station om te leiden. Een lange kolentrein of trein met tankwagons hoort niet langs het perron te gaan. Die mogelijkheid heb ik, maar ga ik dus pas toepassen als eerst de basis van de elektronica helemaal functioneert.
Een mens moet toch wat te doen hebben, nietwaar?
Het is gewoon een leuke hobby. Zeker als je met dit systeem werkt.
Groet, Schipper.